“Wie heeft er een voorbeeld van een werkproces voor de aanpak van vervuilde/ontregelde huishoudens?”
Toelichting
Is er iemand van een middelgrote gemeente die mij wat wijzer kan maken ten aanzien van een goed werkproces? De gemeente Heemskerk heeft bijna 40.000 inwoners. Ik ben vooral benieuwd naar: wie heeft welke rol (GGD, Vangnet-team, Wmo-team), wie betaalt wat en op welke grondslag (Wmo(-maatwerk), (O)GGZ, volksgezondheid, ...)
Ik ben ter inspiratie op zoek naar een werkproces voor de de aanpak van vervuilde/ontregelde huishoudens. Alvast dank voor het delen en meedenken!
Motivatie
Met de toename van aantal casussen en veranderingen op het aanbod vanuit het Regionaal Kompas, willen we een goed werkproces beschrijven.
Werkgebied
gemeente Heemskerk
In Friesland kun je via thuiszorg en de gemeente een zin flitste inzetten die de woning schoonmaakt en opruimt samen met de bewoner
Ben je al verder gekomen met je vraag?
Bij de GGD Gelderland-Zuid is ook een aanpak voor vervuilingsproblematiek ontwikkeld. Loopt al jaren. Mijn collega’s kunnen je vast verder helpen. Laat het maar weten als je contactgegevens nodig hebt.
Hrt groet
Ilse
Ted,
Een goed werkproces kan opgesteld worden na overleg met en analyse van de overige partijen betrokken. Maar ook moet je inzicht hebben in de zorg/nood van de mensen en/of gezinnen van die vervuilde/ontregelde huishoudens. Zodat je weet wat je van de instanties wil t.b.v. de zorg benodigde inwoners , kun je afspraken maken of duidelijkheid in zaken te krijgen om casussen in werking te zetten en ook af te ronden. Daardoor weet je wat je moet vragen van de overig betrokken partijen. En wie wat betaald. Er is huidig niet gemakkelijk er vastomlijnd plan voor te bedenken. Veel casussen lopen vast en dat veroorzaakt o.a. toename van het aantal casussen door nieuwe aanwas hetgeen niet effectief verwerkt wordt. Het werk stapelt zich op en ondertussen zijn er mensen in nood die met de beste bedoelingen niet juist in hun traject gezet worden. Met hulpverleners die zelf in nood verkeren omdat zij niet meer weten waar hun hulpaanvraag gehonoreerd zou kunnen worden. Werk aan de winkel. Heb zelf een en ander lopen met GGZ en Jeugdzorg en merkt dat er achteraan zitten en diplomatieke vraagstelling casussen opgelost worden. Kennis in de jaren autodidact opgedaan. Als er nu geen werkproces is, moet je er een tot stand brengen. Te veel verschil per gemeente. Hangt van jouw eigen skills af denk ik. Succes.
hoi,
ben zelf werkzaam geweest bij Vangnet- Bemoeizorg Parkstad, die valt onder Mondriaan GGZ.
in Maastricht onder de GGD.
dus evt bellen met Geert Lemmens, teamcoach daar
of mail
vangnet.bemoeizorg@mondriaan.eu
groet en suc6
Dag Ted,
In Doetinchem zijn we al een tijdje bezig met het opstellen van een werkproces (Doetinchemse aanpak hoarding & woningvervuiling). We zijn inmiddels al een heel eind, maar ik kan nog niets met je op papier/digitaal delen want e.e.a. moet nog in besluitvorming worden gebracht. Ik wil je best in een overleg eens bijpraten over hoe wij te werk zijn gegaan.
We hebben ons laten inspireren door de Amsterdamse aanpak Ernstige woningvervuiling. Als je hier op googlet, kun je veel informatie vinden.
Groeten,
Dorien Op den Camp
Mogelijk had je deze al gevonden, via google.. Zwolle https://www.zwolle.nl/aanpak-woonoverlast-in-zwolle
Dordrecht https://raad.dordrecht.nl/Documenten/Uitvoeringsplan-Aanpak-Woonoverlast-gemeente-Dordrecht.pdf
Nivel https://www.nivel.nl/sites/default/files/bestanden/1003923.pdf vooral vanaf pagina 56
Amsterdam https://www.amsterdam.nl/sociaaldomein/zorgprofessionals/verbetering-aanpak/
Dank je wel, Dorien,
IK heb dankzij jouw tip de aanpak van Amsterdam gevonden en gedownload; ik ga ik me daar in verdiepen en proberen een vertaalslag naar onze praktijk te maken!
Ik weet jou te vinden voor nader contact (want de praktijk in Doetinchem zal ook anders zijn dan in Amsterdam). Als wij verder zijn, deel ik graag onze vorderingen en overwegingen met jou.
Groet,
Ted